Kategori: Tips Sihat

Melambatkan Menopause Dengan Hanya Amalkan Anggur

Anda dah mulai risau haid macam Chipsmore? Anda nak tahu tak ada cara untuk melambatkan menopause, hanya dengan amalkan anggur. Anggur Kaya Antioksidan Buah anggur antara buah yang paling tinggi kandungan antioksidannya. Apa kena mengena antioksidan dan menopause? Ini mungkin soalan yang anda nak tanya kan? Menopause berlaku akibat penuaan. Oleh itu, antioksidan fungi untuk…

By Suriya Majid Ogos 27, 2019 0

Hot Flashes? Tanda Anda Nak Putus Haid

Apa itu ‘hot flashes’ dan betul ke itu tanda nak putus haid atau orang kita selalu sebut menopause? Kalau nak tahu, jom baca lagi. Hot Flashes Ia juga disebut sebagai ‘hot flush’. Biasanya keadaan ini akan dialami oleh wanita yang sedang memasuki fasa perimenopause. Ia adalah satu tempoh sebelum menopause (1 tahun tidak datang haid)…

By Suriya Majid Ogos 14, 2019 0

Elak 5 Makanan Ini Bagi Merawat Buah Pinggang

Hati-hati dengan pemilihan makanan, silap makan boleh menyebabkan buah pinggang bertambah terjejas. Ketahui 5 makanan ini jika anda sedang merawat buah pinggang. Makanan Yang Tidak Sesuai Bagi Pesakit Buah Pinggang 1. Roti Whole Wheat Biasanya kita akan beranggapan bahawa roti jenis ini lebih sihat dari roti putih. Ya ini betul, bagi orang yang sihat roti…

By Suriya Majid Ogos 7, 2019 0

Bagaimana Rasa Sakit Buah Pinggang?

Apakah agaknya rasa sakit buah pinggang yang sebenar? Di mana rasa sakitnya? Dan berapa lama pula sakitnya? Soalan-soalan ini pasti berlegar-legar di dalam fikiran anda sekarang. Mungkin sejak kebelakangan ini anda merasa sakit pada pinggang. Tapi adakah betul ia sakit buah pinggang? Rasa Sebenar Sakit Buah Pinggang Biasanya pesakit akan merasa sakit yang berterusan pada…

By Suriya Majid Julai 10, 2019 0

Kebaikan Vivix Untuk Pesakit Dialisis

Kasihan pada pesakit dialisis. Pernah sesekali terserempak dengan mereka, sampai ada yang terpaksa diusung menggunakan ‘stretcher’. Kalau yang ditolak menggunakan kerusi roda tu dah macam biasa. Bila setiap kali nampak keadaan begini, pasti akan terdetik dalam hati “Alangkah bagusnya kalau mereka ni semua ambil Vivix”. Bukan saya nak kata Vivix ni bagus sangat, boleh buat…

By Suriya Majid Julai 3, 2019 0

Tanda Buah Pinggang Rosak & 3 Cara Mengatasi

Semak tanda-tanda buah pinggang rosak ini, adakah ianya berlaku pada diri anda? Jika ya, segera berjumpa dengan doktor bagi mengesahkan perkara ini. Melambatkan atau mengambil ringan masalah ini boleh mendatangkan masalah yang lebih kronik. Anda mungkin akan berhadapan dengan risiko kegagalan buah pinggang. Jika ini berlaku, maka tiada lagi jalan lain kecuali dialisis atau pembedahan…

By Suriya Majid April 10, 2019 0

5 Punca Kulit Berminyak Yang Paling Top

Ada 5 punca kulit berminyak yang sering dikaitkan. Walaupun begitu masih ramai yang tak sedar punca-punca itu ada disekitar mereka. Punca Kulit Berminyak & Solusinya 1. Pemakanan Kita di Malaysia terlampau banyak pilihan makanan yang ada. Tapi tahukah anda ada makanan yang tidak sesuai diambil jika kulit berminyak? Makanan yang bergula tinggi, banyak garam, makanan…

By Suriya Majid April 9, 2019 0

10 Tanda-tanda Menopause & Komplikasinya

Menopause adalah keadaan normal bagi setiap wanita yang semakin berumur. Cakna tentang tanda-tanda menopause adalah satu langkah bijak supaya diri menjadi lebih bersedia dan tenang. Kenali 10 Tanda-tanda Menopause Haid yang tidak tetap Kekeringan pada vagina ‘Hot flashes’ rasa panas walaupun cuaca sejuk Mengigil Berpeluh ketika tidur Perubahan mood yang drastik Berat naik tanpa sebab…

By Suriya Majid April 3, 2019 0

Video Diet Pesakit Buah Pinggang, Tonton Jika Mahu Lebih Sihat

Kesihatan buah pinggang boleh ditingkatkan dengan menjaga diet pesakit buah pinggang. Diet yang baik membolehkan organ ini dapat berfungsi dengan lebih baik. Walaupun buah pinggang telah disahkan rosak, samaada anda percaya atau pun tidak. Pemilihan makanan yang betul memberikan kesan positif terhadap pesakit. Tonton video di bawah bagi mengetahui apa diet yang betul buat pesakit…

By Suriya Majid Ogos 9, 2018 1